Fokusområder og strategiske pejlemærker
Digitaliseringsstrategien for folkekirken og Kirkeministeriet (2020-2025) omfatter otte strategiske pejlemærker inden for fire fokusområder:
SERVICE
- For medlemmer og medarbejdere
· Det enkelte medlem og den enkelte borger i centrum.
· Effektive og brugervenlige administrative systemer.
SAMARBEJDE
- På tværs af folkekirken og i samvirke med borgere og samfund
· En samarbejdende folkekirke, både internt og eksternt.
· Let tilgængelig viden om medlemmer og lokalsamfund.
SYNLIGHED
- I et digitaliseret samfund
· Digital kommunikation som særskilt og vigtig kompetence.
· Bedre viden om, hvordan digital kommunikation lykkes.
SIKKERHED
- Gennem systemer, adfærd og digital dannelse
· Høj sikkerhed i systemer og adfærd, særligt når det gælder persondata.
· Fokus på digital dannelse, blandt andet gennem uddannelse.
Fokusområder og pejlemærker, som gennemgås i det følgende, understøttes af de generelle principper for folkekirkens arbejde med digitalisering og it, som sammen med it-strategien og de almindelige regler for governance og sikkerhed i Kirkenettet sætter de ydre rammer for digitaliseringsstrategiens virkeliggørelse.
Lokale strategier og beslutninger i folkekirkens decentrale struktur sætter rammerne for digitaliseringsstrategiens praktiske virkeliggørelse i det enkelte sogn, provsti og stift eller den enkelte folkekirkelige institution.